این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.
مکان های جغرافیایی موقعیت سرور وب سایت بر روی رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل براساس جستجوهای منطقه ای تاثیر گذار است.
در ابتدا باید بگوییم که پروتکل SSL چیست؟ پروتکل (SSL (Socket Secure Layer ،یک استاندارد وب برای کد زدن داده ها بین کاربر و وب سایت است. اطلاعاتی که به واسطه ی یک اتصال SSL رد و بدل می شوند بصورت کد شده ارسال می شوند و به این ترتیب اطلاعات مبادله شده را از تقلب و دزدیده شدن و یا استراق سمع محفوظ می کند. SSL برای شرکت ها و کاربران این امکان را در بر می گیرد که بتوانند با اطمینان کامل اطلاعات شخصی خود را همانند شماره کارت اعتباری، به یک وب سایت به صورت محرمانه ارسال نمایند. برای برقرار کردن یک اتصال SSL به Web Server Certificateها نیاز می باشد.
حال با یک مثال ساده خدمت شما عرض میکنم که چرا SSL؟
زمانی که به فروشگاهی وارد می شوید ، می دانید که با چه وضعیتی مواجه هستید. کالاها، برند آن ها و راهنمای فروشگاه را مشاهده می کنید. می توانید مطمئن باشید که اگر در خرید شما اشکالی به وجود بیاید، مدیر فروشگاه و یا صاحب آن برای پیگیری و علت آن در دسترس خواهند بود.
اما در دنیای اینترنت ، مراجعه کنندگان به پایگاه های وب هیچ راه مطمئن و قابل اطمینانی را برای آگاهی از این که چه شخصی صاحب پایگاه "فروشگاه مجازی" است ، در دست ندارند. زمانی که کاربران با قصد انجام یک خرید اینترنتی ، به یک پایگاه وب وارد می شوند ، علاقه دارند بدانند که پول را به چه شخصی پرداخت می کنند. آن ها خواستار اثبات هویت صاحب پایگاه بوده ، و می خواهند در جریان باشند که اطلاعات خصوصی ارسال شده آن ها به پایگاه مزبور توسط سایر کاربران اینترنتی قابل ردگیری و تداخل نیست. اینجا است که گواهینامه های الکترونیکی SSL وارد صحنه می شود.
موتورهای جستجوگر گوگل گواهینامه اس اس ال (SSL) را تایید کرده اند و آن را برای رتبه بندی قبول دارند و گفته اند که در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت تاثیرات مثبتی خواهند داشت.
رعایت صفحه های حریم خصوصی در وب سایت ها و قانون های منظم و مشخص در وب سایت ها عوامل مثبتی در رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل می باشد و در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت تاثیرات بسیار کمی را دارد.
بهتر است اطلاعات متاتگ های هر صفحه از وب سایت با هم تکراری نباشد، تلاش کنید متاتگ ها را تغییر دهید.
Breadcrumb یک راهنمای ناوبری (Navigation) است که معمولاً بصورت افقی در بالای صفحات وب زیر عنوان و هدر وب سایت قرار دارد و مسیری که کاربران طی میکنند تا به متنی برسند را نمایش می دهد. در واقع این مسیرها به کاربران کمک بسیاری میکند تا موقعیت خود را در یک وب سایت پبدا کنند.
این مسیرها ضمن راهنمایی کردن کاربر، به موتورهای جستجوگر گوگل نیز کمک میکنند که اطلاعات یک صفحه از وب سایت را با دقت بیشتر رتبه بندی کنند و در لیست نتایج جستجوگر گوگل قرار دهند ایجاد بردکرامب یکی از اولین و ابتدایی ترین قسمت های سئو کردن وب سایت است که تأثیر بسیار زیادی بر بهینه سازی وب سایت دارد.
امروزه بسیاری از سیستمهای مدیریت محتوا و قالبهای آماده، از نشانه گذاری بردکرامب پشتیبانی میکنند؛ با این وجود به تمامی شرکتها و طراحان وب سایت میشود در طراحی و توسعه وب سایتهایی که دارای نوشته های خیلی زیاد و اطلاعات طبقهبندی شده هستند مکانی را برای نشان دادن Breadcrumb در نظر بگیرند.
یک دنباله بردکرامب ممکن است بصورت زیر نمایش داده شود:
خدمات > طراحی و توسعه وب > فروشگاه اینترنتی
وب سایت های واکنش گرا یا Responsive به خاطر اینکه کاربرپسندی زیادتر و این که روی تمام دستگاه های موجود صحیح نمایش داده می شوند برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت خیلی زیاد خوشایند تر می باشد. گروه رسمی گوگل توصیه می کند که وب سایت های واکنش گرا برای تلفن همراه ایجاد شود. وب سایت های واکنش گرا به احتمال بسیار زیاد رتبه بندی بالاتری در موتورهای جستجوگر گوگل خواهند داشت.
فیلم های موجود در وب سایت یوتیوب در لیست جستجوی موتورهای جستجوگر گوگل اولویت بسیار بالایی خواهند داشت ، این ممکن است به دلیل رنک بسیار بالای وب سایت Youtube خواهد بود.
هر چه قدر کاربر اینترنتی در یکی از صفحه وب سایت شما مدت زمان طولانی تری را سپری کند بانس ریت(Bounce Rate) وب سایت شما قطعا بالاتر خواهد بود و این بانس(Bounce Rate) ریت برای بالا بردن رتبه وب سایت ها توسط موتور های جستجوگر گوگل تاثیر بسزایی خواهد داشت، به این معنی هر چه قدر بانس ریت(Bounce Rate) صفحه های وب سایت شما بیشتر باشد برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت شما موثر تر خواهد بود.
گوگل انالیتیکس (به انگلیسی: Google Analytics) یک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که می تواند آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت را نمایش دهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مستران برای واکاوی وب اشتفاده میشود.
این سیستم امکان بررسی و تحلیل کردن ورودیها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده به وب سایت، فعالیتهای کاربران، مدت زمان حضور و مسیر خروجی آن ها را ارائه میکند. به این طریق، سیل گسترده وسیعی از داده ها در اختیار مدیریت وب سایت قرار میگیرد.
برخی از امکانات این سیستم ها هدف گذاری مشخص در بازه مدت زمانی است. سپس سیستم خودکار در بازه مدت زمانی تعیین شده در صورت دست یابی به هدف گزارش مبنی بر رسیدن به هدف می باشد و در صورت عقب ماندگی از اهداف نیز درصد نزدیکی به هدف را ارائه خواهند کرد.
گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را میدهد که تا موارد زیر را زیر مد نظر داشته باشید: چه اشخاصی از وب سایت شما بازدید میکنند؟ شما میتوانید محل کاربران، مرورگرهای مورد استفاده بودنشان و بسیاری از داده های دیگر همانند رزولوشن صفحات نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت، نصب بودن فلش، زبان و غیره را مشاهده کنند.
ابزارهای وبمستران گوگل (به انگلیسی: Google Webmaster Tools) یکی از ابزار رایگان گوگل برای مدیران تارنماها هستند که امکان دسترسی به دیدن وضعیت ایندکس و نمای بهینه شده وبگاه هایشان را میدهد. هم چنین توسط این ابزار میتوانید نقشه وبگاه را به موتورهای جستجوگر گوگل معرفی کرد. هم چنین آخرین بازدید گوگل و آمار عبارات و کلمات کلیدی و مشخص کردن نحوه نشان دادن دامنه در نتیجه های جستجوگر گوگل به صورت www یا بدون www نیز از دیگر امکانات موجود در این ابزار برخط گوگل می باشد. این ابزار کمک بسیار زیادی به وب مستران، برنامه نویس ها و اشخاصی که نیاز به خدمات سئو وب سایت دارند می کند.
این دو ابزار اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر گوگل نیاز دارند را برایشان ارائه خواهند کرد، پس اصل کاربردشان برای بهینه سازی وب سایت ها و سئو وب سایت ها است.
وب سایت های که قسمت هایی برای ارسال کردن نظرات وپیشنهادات کاربران و امتیاز دادن به صفحه ها و موضوع های وب سایت ها دارند بسیار تاثیر گذار در رتبه بندی توسط موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت است.
لینک های ورودی از وب سایت های با دامنه ی قدیمی تاثیرات بیشتری در بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت و رتبه بندی توسط موتورهای جستجوگر گوگل دارند.
تعداد بسیار بالای دامنه های لینک دهنده به وب سایت یکی از عوامل مثبت و مفید به حساب می آید.
لینک های دریافتی از آی پی آدرس های منحصر به فردشان نشان می دهد که تعداد بسیار زیادی وب سایت به وب سایت شما لینک داده اند، و همانگونه که می دانید تعداد لینک های بالا تاثیر بسیار مثبتی در رتبه بندی وب سایت و سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت شما خواهد گذاشت.
اگر به صفحه های مختلف وب سایت لینک بسیاری گرفته باشید این یکی از عوامل مفید در رتبه بندی وب سایت توسط موتورهای جستجوگر گوگل است.
تگ توضیحات (Alt) برای هر یک از تصاویر یکی از عوامل بسیار مهم برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت به حساب می آید.
لینک های دریافتی از دامنه های سطح بالایی مثل دامنه های .EDU و دامنه های .GOV در رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل هم بی تاثیر نخواهند بود.
رتبه و رنک صفحه لینک دهنده به وب سایت هم از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی موتور های جستجوگر گوگل برای وب سایت به شمار می آیند.
رتبه و رنک دامین لینک دهنده به وب سایت هم میتواند از عوامل موثر در رتبه بندی موتور های جستجوگر گوگل برای وب سایت محسوب شوند.
لینک های دریافتی از وب سایت ها با رتبه و رنک یکسان تاثیرات مثبتی در رتبه بندی وب سایت محسوب میشوند.
نظریه ای هم در این مورد وجود دارد که صفحه های به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی برای موتورهای جستجوگر گوگل هم محبوبیت دارند.
لینک گرفتن از وب سایت هایی که کارشان تبادل لینک است نه تنها در رتبه بندی وب سایت تاثیر موثری نخواهد داشت بلکه امکان دارد تاثیرات منفی ای هم برای رتبه بندی وب سایت شما به همراه داشته باشد.
گذاشتن پست های مهمان یکی از راه های عالی برای لینک گرفتن برای وب سایت خواهد بود، پست های مهمان در وب سایت ها با محتواها و نوشته های مفید یکی از راه های بسیار خوب برای دریافت کردن لینک به وب سایت و رتبه گرفتن از موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت می باشد.
تجربه نشان داده لینک دادن به دامنه های صفحه اصلی وب سایت تاثیر بسیار خوبی در رتبه بندی وب سایت ها دارد.
به صورت کلی موتورهای جستجوگر گوگل به دنبال لینک های Nofollow نخواهد بود، این امکان برای بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت و رتبه بندی وب سایت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، که در مورد این مبحث به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.
لینک های دریافتی بیش از اندازه برای یک وب سایت خاص آن را غیر عادی و غیر طبیعی به نظر می رساند، هنگامی که تعداد لینک ها خیلی زیاد می شود درصد اسپم فرض شدن آن هم بالا می رود.
قطعا لینک های دریافتی از وب سایت های متنوع بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود.
برخی از لینک ها هستند که به خاطر دلیل هایی حتی برای بالا بردن رتبه ی موتورهای جستجوگر گوگل هم کم ارزش می شوند، با ذکر یک مثال توضیح می دهیم:
در یک وب سایت یک لینک به وب سایت شما وجود دارد، اما کنار لینک شما نوشته شده اسپانسر وب سایت ، این برای موتورهای جستجوگر گوگل هم قابل رویئت است یعنی ارزش این لینک پایین تر خواهد بود.
تجربه نشان داده لینک هایی که داخل متن های صفحات وب سایت قرار دارند تاثیرات زیادتری از لینک هایی که به خودی خود در وب سایت هستند را دارند.
۳۰۱ ریدایرکت (۳۰۱ redirect) به معنی انتقال دائم آدرسی به آدرس دیگر است.۳۰۱ redirect زمانی که شما آدرس دامنه خود را تغییر می دهید و یا می خواهید با آدرس دیگر، وب سایت شما نشان داده شود کاربرد دارد. روش اصلی و اساسی استفاده کردن از چند آدرس برای یک وب سایت استفاده کردن از ۳۰۱ redirect می باشد (به جای پارک دامنه) .هم چنین برای انتقال صفحات داخلی هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، اگر صفحه ای پاک می شود، بهتر است آدرس آن صفحه، هم به صفحه ی مرتبط دیگر ۳۰۱ redirect شود (به جای نمایش صفحه ۴۰۴ یافت نشد).
ریدایرکت ۳۰۱ باعث می شود اعتبار و رتبه ی صفحه های شما محفوظ بماند. اگر تصمیم به انتقال دامنه و یا صفحه از وب سایت خود را به آدرس دیگری را دارید ، حتما آدرس قبلی خود را با ۳۰۱ redirect به آدرس جدید ارسال نمایید در غیر این صورت اگر آدرس های قبلی خودتان را ۳۰۱ ریدایرکت نکنید و به حال خودشان رها کنید، کل رتبه ی آن صفحه و اعتباری که صفحه های شما به دست آورده بودند، از بین خواهد رفت!
زمانی که خزنده های گوگل، به صفحه ای می رسند که به صفحه ی دیگری ۳۰۱ redirect شده است، خزنده ها، هم مقصد redirect را دنبال می کنند و متوجه می شوند، که صفحه ای که به آن مراجعه کردند، به آدرس جدید منتقل شده است.لذا اعتبار آدرس قبلی را به آدرس جدید منتقل می کنند.کد ۳۰۱ یکی از کد های وضعیت پاسخ سرور است که همانطور که در ابتدا گفته شد، به معنی انتقال دائم به آدرسی دیگر می باشد.
استفاده از ۳۰۱ ریدایرکت هنگامی که تصمیم دارید آدرس صفحه ای از وب سایت خود را به هر دلیلی تغییر دهید و یا صفحه ای را پاک کنید که مشابه آن وجود دارد، به شدت توصیه می شود. چون با این کار ارزش قبلی خود را از دست نمی دهید و اعتبار و رتبه ی آن صفحه در گوگل و موتور های جستجوگر نیز حفظ می شود.
انکر تکست یا Anchor Text به کلمه ای گفته می شود که قابلیت کلیک کردن را داشته باشد و یا HyperLink باشد. در مرورگرهای جدید و امروزی این بخش به صورت آبی رنگ نمایش داده می شود. یک آنکر تکست سئو سازی شده و بهینه سازی شده می تواند تاثیر بسیاری بر روی رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل و بهینه سازی وب سایت و سئو وب سایت شما بگذارد.
آنکر تکست همان گونه که در بالا هم اشاره کردیم کلمه و یا جمله ای می باشد که به صورت لینک به محتوایی جداگانه در خود وب سایت مرجع و یا به وب سایتی دیگر اشاره می کند.
نوشته های لینک های داخلی صفحه برای بالا بردن رتبه بندی موتورهای جستجوگر هم موثر خواهد بود، تنها باید دقت کنید که درست و اساسی استفاده شوند.
عنوان لینک آن متنی است که وقتی با موس روی لینک قرار بگیریم آن را به صورت پوپاپ در زیر لینک نمایش می دهد، که آن هم برای رتبه بندی موتورهای جستجو گر گوگل تاثیر اندکی دارد.